Yhdistelmävene helpottaa toiminnassa

Yhdistelmäveneen määrittelyä

Siitä lähtien, kun ihminen oppi kulkemaan vettä pitkin, on vedenpäällisen kulkuneuvon tarkoituksen mukaan liitetty veneeseen elämää helpottavia osia, kuten kuljetusalusta pyörineen, tuulenpitävä suoja sekä varastotiloja. Ihminen muinoin etsi paksun noin kolmemetrisen puun, jota koversi pitkittäissuunnassa, kunnes siitä tuli vene. Pienemmistä puista tehtiin käsin vuolemalla airoja, meloja, peräsin, tappi ja veneen keulan koriste, jossa usein oli veneilijän ihailema hahmo.

Yhdistelmävenettä oli helppo kantaa maalla, se kulki vedessä ja sen saattoi kääntää maalla nurinpäin sateen suojaksi. Myöhemmin huomattiin, että veneestä tulee vettä pitävämpi, kun sen pohjaa ulkopuolelta käsittelee piellä. Joku keksi, että kun nosti kankaan puiden varaan veneen etuosaan, niin tuuli kuljetti venettä nopeammin kuin soutamalla. Keksittiin, että veneen ajelehtimista esti veteen veneestä laskettu paino, josta kehittyi ankkuri. Pimeällä tarvittiin myös valoja, jotta nähtiin kulkea eteenpäin veneissä ja ei ajettu karille. Rohkeimmat muinaisihmiset tekivät pitkiä matkoja puuveneillään jopa Amerikassa saakka. Pidemmille matkoille tarvittiin muona- ja vesivarastoja, ja veneissä jopa juhlittiin, sillä juhlat pitkillä matkoilla auttoivat kestämään koti-ikävää. Juhlien kuningas eli Partyking oli laivan kapteeni, joka vastasi siitä, että juhlat menivät hyvin ja vieraat viihtyivät yhdistelmäveneen juhlissa. Tarjoilu saattoi olla runsasta, siksi tarvittiin veneeseen usein laivakokki, joka osasi loihtia meren herkuista ruokaa ja panna tynnyreissä mieltä ilahduttavaa juomaa.

Yhdistelmäveneitä nykyaikana

Yhdistelmäveneitä on nykyaikana suunniteltu vaikka minkälaisiin tarkoituksiin. Yhdistelmäveneitä käytetään kalastuksessa, metsästyksessä, valokuvauksessa ja videoinnissa, armeijan tehtävissä, kuljetuksissa, valvonnassa ja ympäristönsuojelussa. Moderneissa veneissä on navigointivälineitä, kaikuluotaimia, pelastusliivejä, megafoni, sähköistys, vedentyhjennysastioita eli kuuppia, hätäraketteja ja vaahtosammutin. Suomalaiset ovat tietenkin keksineet, että yhdistelmäveneessä voi olla jopa sauna, joita on saatavilla puisesta minisaunasta telttasaunoihin. Telttasaunassa on se etu, että sen voi nopeasti purkaa viemästä tilaa, kun sitä ei tarvita. Suomessa on lukuisia venekerhoja ja pursiseuroja, jotka antavat jäsenilleen opastusta, neuvoja ja koulutusta liittyen veneilyyn. Veneilyseuran jäsenenä saa omaan yhdistelmäveneeseensä ideoita, joista on hyötyä.

Yhdistelmäveneen omistajan yhteistyö viranomaisten kanssa

Yhdistelmävenettä ei voi Suomessa laskea vesille noin vain. Suomessa veneilyä valvoo Trafi Liikenteen Turvallisuusvirasto, jonka ohjeita ja säännöksiä kannattaa noudattaa vesillä liikuttaessa. Kaikki vähintään 5,5 metriä pitkät veneet, myös yhdistelmäveneet, tulee kirjata venerekisteriin. Samoin omistajanvaihdoksesta on ilmoitettava venerekisteriin. Yhdistelmäveneen omistaja on vastuussa veneen turvallisuudesta, ettei vene helposti uppoa eikä kaadu nurinpäin ankarassakaan tuulessa. Yli 20 hevosvoiman saunalauttakin on rekisteröitävä, vaikka saunalautta sijaitsisi lähellä omaa rantaa. Jokaisella veneellä on rajat, miten monta ihmistä se voi kuljettaa ja kilomääräinen painoraja. Painorajaa ei tulisi koskaan ylittää. Jos esimerkiksi kesämökin rakennusprojekti sijaitsee saaressa, on viisaampaa tilata ammattilainen ja vuokrattu yhdistelmävene kuljettamaan kesämökin hirsiä, saunan osia ja muita tarvikkeita. ”Vara ei venettä kaada”, sanoo suomalainen sananlasku.

Yhdistelmäveneen talvikunnostus

Yhdistelmävenettä ei Suomessa syksyllä kannata jättää veteen kellumaan, sillä jäät saattavat rikkoa sen pohjaa talven jälkeen keväällä. Myös vesieläimet saattavat jyrsiä tai linnut takoa tai liata yhdistelmäveneen osia ja puuosiin tarttuu levää. Veneen pohja, jos se on tehty puusta, turpoaa vedessä määrätyn verran ja jos sitä ei ole lahosuojattu, mikrobit alkavat lahottaa puuosia nopeasti. Jätteitä ei saa heittää mereen vaan ne on vietävä jätteiden lajittelupisteeseen maalle. Veneeseen unohtuneet ruuantähteet houkuttelevat jopa hiiriä ja rottia. Siksi talveksi yhdistelmävene kannattaa vetää perätrailerilla maalle, siivota ja peittää huolella, jotta se olisi keväällä helppo tarkistaa, kunnostaa, kuljettaa ja laskea uudelleen vesille.